سایت املاک جام جم

پایگاه اطلاع رسانی املاک جام جم

سایت املاک جام جم

پایگاه اطلاع رسانی املاک جام جم

سایت املاک جام جم

سایت املاک جام جم واقع در شهرستان زرندیه/شهرزاویه/خیابان امام خمینی(ه)/روبروی مهدیه شهر/نبش کوچه شاهد.
تلفن ثابت:45264163-086
تلفن همراه(مغروری):09122565185
تلفن همراه(سرخیل):09359364131
لطفا نظرات و پیشنهادات خود را برای ما بیان کنید.با تشکر.

بایگانی
آخرین مطالب

آسیب های مدگرایی در ساختمان سازی

چهارشنبه, ۵ شهریور ۱۳۹۳، ۱۰:۱۱ ق.ظ


آسیب های مدگرایی در ساختمان سازی

 سال ها بود که  دیگر نماهای قدیمی و آجری خانه های شهر به دل هر کسی نمی نشست و آن چه مورد پسند به ویژه جوان ترها بود، آپارتمان های لوکس و کوچک و جمع و جوری بود که در دل محله های شهر قد کشیده بودند.

 
دیگر خانه هایی با دیوارهای گاه کلی و پنجره هایی که رو به حیاط باز می شود و اتاق های تو در تو، باب میل نبود و به جای آن آپارتمان هایی با آشپزخانه اپن و درب ریموت و آیفون تصویری شد معیار و ملاک انتخاب خانه.

آسیب های مدگرایی در ساختمان سازی

 سال ها بود که  دیگر نماهای قدیمی و آجری خانه های شهر به دل هر کسی نمی نشست و آن چه مورد پسند به ویژه جوان ترها بود، آپارتمان های لوکس و کوچک و جمع و جوری بود که در دل محله های شهر قد کشیده بودند.

 
دیگر خانه هایی با دیوارهای گاه کلی و پنجره هایی که رو به حیاط باز می شود و اتاق های تو در تو، باب میل نبود و به جای آن آپارتمان هایی با آشپزخانه اپن و درب ریموت و آیفون تصویری شد معیار و ملاک انتخاب خانه.
 
اما کم کم دیگر آپارتمان نشین ها هم دل خوشی از نشستن در خانه های چوب کبریتی شان ندارند. معضلات آپارتمان نشینی با آدم هایی از فرهنگ های مختلف از یک سو و ماندن آدم هایی با تفکراتی سنتی در خانه های مدرن از سوی دیگر نوعی دلزدگی در آن ها ایجاد کرده است.
 
سبک زندگی ما باید بر مدار فرهنگ غالب جامعه ما که فرهنگ ایرانی- اسلامی است بچرخد. از طرفی، ساختمان ها و معماری ما هم باید براساس همین فرهنگ غالب باشد که نیست. باتوجه با تاثیر قابل توجه معماری و نماها بر سبک زندگی، در حال حاضر میان فرهنگ و معماری ما همخوانی وجود ندارد. 
 
استفاد از معماری بومی در نمای ساختمان ها
 
در این باره یک عضو مجمع جهانی فدراسیون بین المللی معماران منظر گفت: نمای ساختمان ها در هر منطقه باید با توجه به زیست بوم آن منطقه باشد نه سلیقه شخصی افراد، این امر نیازمند ثبات قوانین است.
 
محمد مطلبی عضو مجمع جهانی فدراسیون بین المللی معماران منظر و نیز عضو هیات مدیره انجمن متخصصان فضای سبز و منظر ایران در مورد المان های استاندارد برای نمای ساختمان در تهران گفت:  برای رسیدن به استاندارد ها در نمای ساختمان هر منطقه باید به معماری بومی آن نگریست.
 
وی در توضیح این مطلب گفت:  مثلا در ری ساختمان های قدیمی همه آجری هستند. پس بهتر است از تلفیق آجر با سایر مصالح استفاده کرد. علت استفاده ار آجر در آن منطقه نبود تکنولوژی بوده است. بین خشت و آجر، آجر را به علت مقاومت بیشتر انتخاب کرده اند. این به این معنی نیست که از تکنولوژی روز در نماهای امروزی استفاده نکنیم. گزینه بهتر این است که از تکنولوژی جدید در ساخت همان آجر استفاده کرد. مثلا آجرهای سبک تر و مقاوم تر تولید کنیم.آجری که شوره نزند و یا این که راحت بشود دوده را از روی آن پاک کرد تولید کنیم، زیرا تولید آجر هزینه بر است.
 
استفاده از معماری کوهستانی در شمال تهران
 
این عضو مجمع جهانی فدراسیون بین المللی معماران منظر با تاکید بر این که  بخشی از انرژی و هزینه ها باید در  تحقیقات هزینه شود، تصریح کرد: تولید آجر آسیب هایی چون خاک برداری های عظیم را از یک سو و آلودگی که دوده کوره ها بر اثر تولید گازوئیل و مازوت ایجاد می کند، از سوی دیگر را دارد. این خود ضربه ای به محیط زیست است. پس باید تحقیق کرد که چگونه می توان آجر صنعتی با آلودگی و هزینه کمتر و نیز با دوام بیشتر تولید کرد.در چنین حالتی می توان مردم را به تولید آجر  ترغیب کرد. 
 
مطلبی در ادامه خاطرنشان کرد: در بخش های دیگر تهران مثل شمیرانات آنچه غالب است سنگ است. پس بهتر است در نما از سنگ استفاده شود تا تداعی گر معماری کوهستانی باشد. 
 
وی تاکید کرد: باید به این نکته توجه کرد که تهیه مصالح به طبیعت ضربه نزند. اگر معضلات مرحله تولید را در نظر نگیریم همانند ممنوعیت استفاده از کامپوزیت توسط شورای شهر تهران می شود که عده زیادی را بیکار کرد.
 
لزوم ضابطه در نمای ساختمان ها 
 
مطلبی گفت: متاسفانه بیشتر نماهای ساختمان در تهران بر اساس مد پیش رفته است تا آنجا که شما از طریق نمای ساختمان می توانید به این گمانه زنی برسید که این ساختمان در چه سالی ساخته شده است. مد نیز بر اساس ضابطه نیست بر اساس سلیقه و منفعت است.کسی بررسی نکرده است که مثلا واردات کامپوزیت در ایران به چه دلیل بوده است؟اگر برای ساختمان است آیا در ایران اثر بخش و مفید است؟ در نهایت نماهای ساختمانی تنوع گسترده ای یافته. اگر نماها بر اساس یک ضابطه مشخص باشد روند منطقی را طی می کند اما چون قوانین مدام در حال تغییر است سلیقه ای عمل می شود. 
 
این عضو هیات مدیره انجمن متخصصان فضای سبز با تاکید بر ورود زیبایی شناسی عامه در نمای ساختمان ها به ارائه مثالی از سایر کشورها در اهمیت نظر مردم در تغییر نمای ساختمان بخصوص در بافت های تاریخی پرداخت و  تصریح کرد: در بافت های تاریخی پاریس تغییر نمای ساختمان علاوه بر مجوز شهرداری نیازمند این است که شما نمای جدید را نصب کنید و مردم به شماره ای که شهرداری در اختیارشان قرار داده است نظرات خود را اعلام کنند. در صورتی که یک شخص  دلیل منطقی برای اجرا نکردن آن نمای خاص داشته باشد شهرداری مجوز ساخت آن نما را نمی دهد.این باعث می شود که ایده آل های عمومی و زیبایی شناسی عام در نماها دیده شود ضمن این که احساس تعلق به شهر نیز شکل می گیرد. 
 
 
قدر ساختمان های قدیمی را بدانیم
 
وی با بیان این که ساختمان های با عمر زیاد در اروپا افتخار است و بازسازی و به سازی می شود اما در ایران مخروبه محسوب می شود، گفت: در سوئیس زمانی که قرار است ساختمان جدیدی ساخته شود باید مالک نمای ساختمان و بنر محوطه را د نصب کنند تا مردم بدانند که قرار است این محوطه در نهایت به چه شکلی در بیاید، این یعنی احترام به سایر شهروندان . می توان از این تجربیات الگو گرفت، البته در برخی محلات این امر جواب می دهد در برخی محلات خیر. زیرا ممکن است در برخی موارد این امر با حب و بغض ها و منفعت های شخصی گره بخورد.
 
این عضو هیات مدیره انجمن متخصصان فضای سبز ایران افزود: زمانی نسخه برای نمای ساختمانی قابل تجویز است که از نظر تاریخی فنی و زیبایی شناسی جمعی یک نسخه انعطاف پذیر باشد نه یک نسخه دستوری. زیرا در غیر این صورت موضع گیری صورت می گیرد و مردم به عدم اجرای آن ترغیب می شوند.
 

  • سایت املاک جام جم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی